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Gli artisti (English below)

Elena Ajani - ITA

Laureata in Architettura e Società – Politecnico di Milano, si specializza in Scienze e Tecniche del Teatro – IUAV Venezia, con una tesi di ricerca storica che diventa coreografia contemporanea: Il Gesto come Espressione degli affetti sull’eloquenza del movimento. Il lavoro diventa poi LAMENTI: performance sul tema della violenza contro le donne.
La sua formazione coreutica inizia all’Accademia a La Scala di Milano. Studiando e lavorando poi con artisti di fama internazionale: C. Morgante, M. Di Stefano, M. Maggiapinto, I. Ivo, M. Lucenti, A. Yager, N. Ellison, C. Gelabert, A. De la Roche, S. LaChance, V. Sieni.
Dal 2020 inizia lo studio della LIS (Lingua italiana dei segni) per approfondire la potenza della comunicazione non verbale.

Coreografa, danzatrice e performer per: Teatro la Fenice e Malibran (Venezia), Fondazione Prada, Fondazione Pinault, Biennale DMT (Venezia), Casa dei Tre Oci, Palazzo Grimani, BACHaro Tour, Ensemple La Girometta, Ass. Barchetta Blu, Teatro L. Bratuz (Gorizia), Ass. Epicantica Wunderkammer (Trieste), Teatro Comunale (Bolzano), Festival SetteNovecento (Rovereto), Festival Monteverdi (Cremona), Museo Civico Palazzo Madama e Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Torino), La Estrella Ensemble, Balletto Civile, Teatro del Buratto and Ass. Laboratorio Silenzio (Milano) Teatro Sociale di Como - As.Li.Co, Wratislavia Cantans NFM (Polania) / Festival Interference (Romania), Beirut Fest (Liibano), Kepothéatro N. Kazatzatis (Grecia).

Fonda nel 2013 Malmadur, compagnia di teatro performativo e partecipato, dove è performer, assistente al movimento e scenotecnica.
Premiata al Festival Positioning (2018) e finalista al contest La Danza in 1 Minuto (2019) per il progetto di video danza Frame/Ted.
Dal 2019 coordina una serie di laboratori di movimento dal titolo Re/Azioni in Rel/Azione, sperimentando con i partecipanti la relazione e la comunicazione di se a livello fisico.

La sua ricerca riguarda dunque al comunicazione non verbale: il corpo non mente. Il suo interesse è nel trattare tematiche, emozioni e situazioni che attraversano tempo e spazio, proponendone una traduzione coreografica agli spettatori, esseri umani in dialogo con altri esseri umani. Il suo gesto asseconda una continua trasformazione propria delle relazioni, che qualificano tempo e spazio entro cui siamo.

 

Federico Toffano - ITA

Si diploma in violoncello al conservatorio di Vicenza nel 2009 sotto la guida di Gianantonio Viero.
Dal 2009 al 2011 studia con Giovanni Gnocchi all’Accademia di Imola e parallelamente con Mario Brunello all’Antiruggine di Castelfranco Veneto.
Nel 2011 vince l’audizione come primo violoncello con l’EUBO (European Union Baroque Orchestra) iniziando così un percorso musicale che lo porterà poi a suonare con i più importanti gruppi specializzanti nella prassi esecutiva barocca.
Inoltre nel 2013 consegue il Master in Violoncello Barocco presso la Royal Academy of Music di Londra studiano con Jonathan Manson.
Per quattro anni è stato primo violoncello dell’orchestra il Pomo d’oro.
Ora suona regolarmente con la Venice Baroque Orchestra e come primo violoncello con Les Musiciens du Louvre.
Con questi gruppi Federico ha la possibilità di girare il mondo con il suo violoncello, suonando nelle più prestigiose sale da concerto.
Dal 2013 al 2017 Federico ha suonato negli USA, Argentina, Perù, Uruguay, Cina, Giappone, Korea, Turchia, Giordania, Russia…
Ha inciso per le seguenti case discografiche: Erato, Sony, Deutsche Grammophon, Naive.
Dal 2018 suona con il quartetto Delfico.
Nel 2016 fonda il Bacharo tour: la musica di Bach nei bacari veneziani.
Suona un violoncello barocco costruito nel 2005 da Pierre Bohr ed un violoncello moderno costruito nel 2016 da Robert Brewer Joung.

 

Mauro Masiero - ITA

Mauro Masiero è uno storico della musica. Consegue la laurea triennale in Lingue e letterature straniere (2009) con una tesi sui Lieder di Fanny Mendelssohn su testi di Heine, quindi la laurea magistrale in Musicologia (2012) con una tesi sull'opera Nacht di G.F. Haas su testi di Hölderlin, entrambe presso l'università Ca' Foscari di Venezia. Presso il medesimo ateneo nel 2018 consegue il dottorato di ricerca in Storia delle arti difendendo una tesi su Heinrich Albert e sulla poesia per musica nel primo Seicento tedesco. Ha al suo attivo alcune pubblicazioni di carattere scientifico e divulgativo. Interessato alla divulgazione e alla comunicazione della Storia della musica, fonda l'associazione culturale BACHaro Tour, con la quale propone ascolti guidati della musica di Bach nelle osterie veneziane e in altri luoghi poco convenzionali. Collabora stabilmente con il Teatro La Fenice nella redazione di articoli e note di sala, nonché tenendo guide all'ascolto e introduzioni a opere e concerti. Da libero docente tiene corsi di Storia della musica in presenza e online, con un'attenzione particolare alla storia della musica a Venezia tra Cinque- e Settecento. Tiene interventi, conferenze e corsi di Storia della musica per il centro studi Itinerarte – Research, learning, travelling e per svariate associazioni ed enti culturali. Collabora con la Fondazione dei Musei Civici di Venezia in qualità di educatore museale; lavora come guida turistica abilitata nella città di Venezia.

Elena Ajani - ENG

Graduated in Architecture at Milan Polytechnic, followed by a degree in Performing Arts - IUAV in Venice, with a historical research thesis that becomes contemporary choreography: Il Gesto come Espressione degli Affetti is about eloquence of body and movement. The work become LAMENTI, performance on and against gender violence.

She started her choreutic studies at Accademia Teatro alla Scala in Milan. She continued studing and working with important and international artists and theachers: C. Morgante, M. Maggiapinto, M. Di Stefano, I. Ivo, M. Lucenti, A. Yager, N. Allyson, C. Gelabert, A. De la Roche, S. LaChance, V. Sieni.

In 2020 she starts studying LIS (Italian Sign Language), to deepen her knowledge of non-verbal communication.

Freelance contemporary dancer and coreographer, her main collaborations include Teatro la Fenice and Malibran in Venice, Prada Foundation, Pinault Foundation, Biennale DMT (Venice), Casa dei Tre Oci, Palazzo Grimani, BACHaro Tour, Ensemple La Girometta, Ass. Barchetta Blu, Teatro L. Bratuz (Gorizia), Ass. Epicantica Wunderkammer (Trieste), Teatro Comunale (Bozen), Festival SetteNovecento (Rovereto), Festival Monteverdi (Cremona), Museo Civico Palazzo Madama and Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea (Turin), La Estrella Ensemble, Balletto Civile, Teatro del Buratto and Ass. Laboratorio Silenzio (Milan) Teatro Sociale di Como-As.Li.Co, Wratislavia Cantans NFM (Poland) / Festival Interference (Romania), Beirut Fest (Lebanon), Kepothéatro N. Kazatzatis (Greece).

In 2013 she founded Malmadur, a performative and participating theater company, for which she is performer, motion assitant and and set designer.

In 2018 she has been awarded at the Festival Positioning, and in 2019 she was finalist at La Danza in 1 Minuto for Frame / Ted, video dance project. From 2019 she is coordinator of workshops entitled Re/Azioni in Rel/Azione, about relationships and phisical comunication.

Her research is mainly about not-verbal communication: the body never lies. Artistically focused on issues, feelings and situations crossing space and time, offering a simultaneous choreographic translation, keeping in dialogue. Her gesture favors the continuous transformation proper to relationships, which qualify time and space in which we are.

Federico Toffano - ENG

Federico gained a Diploma in cello performance at the Conservatory of Music of Vicenza (Italy) in 2009, where he studied with Gianantonio Viero.

From 2009 to 2011 Federico studied with Giovanni Gnocchi and Stefano Cerrato at Incontri con il Maestro of Imola (Italy), and addionally at Mario Brunello’s Academy, Antiruggine.

He later attended further courses and masterclasses with Franco Maggio Ormezowsky, Enrico Dindo, Rocco Filippini,Thomas Demenga and Laszlo Fenyo.

In 2005 and 2006 Federico was the principal cellist of the Orchestra Regionale dei Conservatori del Veneto. Following this, in 2010 and 2011, he was selected to play with the Gustav Mahler Jugendorchester and with the Orchestra dell’Accademia Mozart by Claudio Abbado.

In 2011 he was selected (first place) by audition to play with the Orchestra dell’Arena di Verona for the most important Italian opera festival.

It is however in the world of historical performance where his true passion lies. This interest has led him to attend some baroque cello courses with Gaetano Nasillo, Stefano Veggetti.

In 2011, Federico was offered a place as principal cellist to tour with the European Union Baroque Orchestra (EUBO) around Europe.

This opportunity allowed him to feed his passion for baroque music and confirmed to him that this is where he would like to dedicate himself.

In 2012 he studied baroque cello at Royal Academy of Music with Jonathan Manson in London

In the same year, after audition, he was invited to play, as principal cellist, with Les Musicies du Louvre under the direction of Marc Minkowski.

In 2013 he became the first cello of Il Pomo d’oro orchestra and he started to play with Venice Baroque Orchestra.

Since 2011 he started to travel around the world to play in the most important Festival and concert hall likeTokyo Opera City, Wigmore Hall, Carnegie Hall, Salzburg Festspielhaus, Frankfurt Opernhaus…

He partecipate in many recording with the following labels: Erato, Sony, Deutsche Grammophon, Naive, Cpo, Brilliant Classics, Decca, Alpha Classics.

Since 2018 he plays with quartetto Delfico.

Mauro Masiero - ENG

Mauro Masiero is a music historian. He obtained his bachelor's degree in Foreign Languages and Literatures (2009) with a thesis on Fanny Mendelssohn's Lieder on texts by Heine, then his master's degree in Musicology (2012) with a thesis on G.F. Haas's opera Nacht on texts by Hölderlin, both at Ca' Foscari University in Venice. At the same university in 2018 he obtained a PhD in History of Arts defending a thesis on Heinrich Albert and poetry for music in the early seventeenth century Germany. He has to his credit some publications of scientific and popular character. Interested in the popularisation and communication of music history, he founded the cultural association BACHaro Tour, which offers guided listening of Bach's music in Venetian taverns and other unconventional places. He collaborates regularly with the Teatro La Fenice writing articles and programme notes, as well as holding guided listenings and introductions to operas and concerts. As a freelance lecturer, he teaches courses in the history of music both in person and online, with particular attention to the history of music in Venice between the sixteenth and eighteenth centuries. He holds speeches, conferences and courses of History of Music for the study center Itinerarte - Research, learning, travelling and for several associations and cultural organizations. He collaborates with the Foundation of the Civic Museums of Venice as a museum educator; he works as a certified tourist guide in the city of Venice.